tirsdag 31. januar 2012

Snøfall

Vinteren har kommet til Provence og det sludder utenfor vinduet mitt i Saint Paul. Snøen legger seg over 300 meter og det er kaos på veiene. Jeg har nettopp vært en tur oppe i Vence, som ligger på 325 meters høyde. og der oppe var det snø og glatt. Heldigvis er jeg vant til snø og glatte veier så jeg kjørte forsiktig på mine sommerdekk. Det gikk bra, men hovedveien opp til byen var stengt på grunn av snøen. Bildet over er tatt i Vence idag.
Over hele Frankrike er det kaotiske tilstander. Bilene har som regel ikke vinterdekk og det er dårlig med brøyteredskaper. Derfor må folk holde seg hjemme fra jobben og skoler stenges flere steder til snøværet er over. Min nabo som jobber i en landsby et stykke unna kom nettopp hjem fra jobben flere timer før tida, fordi snøen begynte å legge seg på veien. Da stopper alt opp...

3 kommentarer:

  1. Godt å være norsk så du er vant til føret.



    Bente

    SvarSlett
  2. Hei, Gosh - dette var uvant bilde fra deg. Frem med ullsokkene.. klem Siv

    SvarSlett
  3. Hei Marit.
    Det var et høyst uvanlig syn!
    Og ganske fasinerende. Må være vakkert
    med det flotte landskapet i vinterklær.
    Kjør forsiktig og kos dere inne i varmen med fyr på peisen.
    Her er det - 4 gr. og sol i fjellene ( solen har ikke kommet ennå ned på husene her ) Nydelig vintervær.
    Hils Brynjulv.
    Varm klem fra Nina

    SvarSlett