fredag 14. august 2009

Pilegrimsreiser - en veiviser til livet....

Dere som har lest bloggen min har sikkert registrert at jeg er opptatt av turer og reiser med vekt på personlig utvikling. I årenes løp har jeg gjennomført og arrangert mange slike reiser. Først og fremst i Provence, men også andre steder. Og jeg har møtt fantastiske mennesker.
En pilegrim er en person som er på vei til et hellig sted eller mål. Egentlig er vi vel alle pilegrimer gjennom ulike livsfaser. For flere hundre år siden gikk folk pilegrimsvandringer for å gjøre bot for en eller annen synd eller forbrytelse. I våre dager har pilegrimsreisen fått en renessanse og motivene er nå ganske annerledes. Mange går pilegrimsveien gjennom Franrike og Spania til den hellig byen Santiago de Compostella. Det tar ca. to måneder å gå dit. Selv er jeg på vei til Santiago de Compostella og har valgt å dele opp turen i etapper. Første etappe gikk fra Le Puy til Cahors i Frankrike på 13 dager i mai/juni 2007. Neste etappe gikk fra Cahors gjennom Gascogne og Baskerland over Pyrineene til Pamplona i Spania på 16 dager i juni 2008. Og neste gang vil jeg gjerne gå fram til målet. Da trenger jeg fire hele uker. Jeg har valgt å gå veien alene uten noen jeg kjenner på forhånd. Det å være på veien hele dagen uten andre oppgaver enn å dekke egne primærbehov er noe helt spesielt. Etterhvert kommer roen og en kommer nært inn på sin indre kjerne. Det er spennende å møte seg selv på denne måten. Jeg vil påstå at det er noe av det sunneste et oppegående menneske kan gjøre, med mindre målet er å tilbakelegge flest mulig kilometer på kortest mulig tid. Da opprettholdes stresset.
Bildet er tatt under oppstigningen til Maria Magdalena-grotten i Provence med klosteret i bakgrunnen.

1 kommentar:

  1. Det må jeg si er imponerende! Skulle så gjerne hatt anledning til å ta en slik vandring.
    Håper din tur til Santiago de Compostella er litt mindre preget av dramatikk enn Senor Peregrino`s :-)
    Det blir spennende å følge deg til målet.

    Klem Torunn

    SvarSlett