lørdag 2. juli 2011

Drømmetur i Provence

Å dra på oppdagelsesferd rundt i Provence er noe av det mest spennende jeg gjør. Selv om jeg har vært mange steder allerede så er det fremdeles nye perler å oppleve. Igår hadde vi en fantastisk dagstur til et slikt sted. Jeg har lenge hatt lyst til å gå en fottur gjennom Gorges de Saint Pierre, som ligger på veien mot Col d'Allos i Alpes de Haute Provence. Det sies å være en spektakulær opplevelse. Og igår gikk drømmen i oppfyllelse. Vi startet grytidlig på morgenen og kjørte innover Var-dalen til Annot og videre over Col Saint Michel til landsbyen Beauvezer. Det er så stille og godt å ferdes på veiene før folk flest våkner til liv. Nå på sommeren gjelder det å komme igang før det blir for varmt. Underveis passerte vi store flokker med sauer som var på vei til fjellet med gjetere. Vel framme ved inngangen til Gorge'en tok vi på oss vandrestøvler, sekk med nødvendig utstyr og la i vei innover. Landskapet var utrolig spektakulært og stupbratt. Egentlig er det unødvendig å dra helt til USA for å oppleve Grand Canyon når vi har Gorge de Saint Pierre så nær! Dette er ingen tur for folk med høydeskrekk, selv om stien var fin hele veien innover. Stort sett er stien lagt langs naturlige hyller i fjellsiden og noen steder er den bygget opp med stein. Vi rakk å gå hele turen før det ble for varmt. Etterpå smakte det ekstra godt med medbrakt lunsj og kald rosévin fra kjølebagen. Vi fant oss en plass i skyggen nede ved Verdon-elven med vakker utsikt til landsbyen Beauvezer.

På hjemveien kjørte vi langs innsjøen Lac de Castillon og via Castellane. Prikken over i'en var et herlig bad i den vakre innsjøen. Vel hjemme i Saint Paul igjen var vi litt slitne og uendelig takknemlige for enda en fantastisk opplevelsesdag i Provence!